dinsdag 21 oktober 2014

Carrotcake

Een superlekkere taart voor in de herfst vind ik een carrotcake. Hij is wat hartiger dan de meeste taarten en neigt wat naar speculaas/kaneel. Erg lekker met een lekkere latte erbij. Ik maakte voor mijn afscheid op mijn werk laatst carrotcake en cheesecake. Ik deed een halve van beide per vorm en decoreerde ze pas daarna. Vandaar dat ik geen hele foto heb van de hele carrotcake.
Hier wel het recept om deze heerlijke taart te maken. Wees wel voorbereid op alle worteltjestaartgrappen als je deze taart gaat maken.

Ingrediënten
·         4 eieren (biologisch)
·         200 g lichtbruine basterdsuiker (zak 500 g)
·         200 ml zonnebloemolie (biologisch)
·         250 g zelfrijzend bakmeel (pak 500 g)
·         2 tl gemalen kaneel
·         1/2 zakje bakpoeder (pakje 5 zakjes)
·         300 g winterpeen (zak a 1 kg, biologisch), fijngeraspt
·         2 bananen (biologisch), fijngeprakt

·         1 bakje walnoten (60 g), fijngehakt

Bereiding
- Verwarm de oven voor op 170 °C. Klop met een mixer de eieren, suiker en een mespunt zout tot een schuimige crème. Zet de mixer op de laagste stand en meng de olie erdoor.

- Zeef het bakmeel, de kaneel en het bakpoeder boven het eimengsel en meng met een houten lepel voorzichtig door elkaar. Voeg de peen, banaan en walnoten toe. 


  

- Doe het mengsel in de springvorm. Bak ca. 90 min. in de oven en laat helemaal afkoelen. 

 


Het lekkerst vind ik deze taart met een roomkaas-sinaasappel frosting:

Ingrediënten    


  • 75 gram poedersuiker
  • 150 gr roomkaas
  •  1 Sinaasappel
Bereiding
- Schaaf met een rasp sinaasappelschil in een kom. Pers de sinaasappel uit en voeg het sap aan de schil toe.

- Meng met de roomkaas en de poedersuiker en verdeel met de bolle kant van een lepel over de taart.



Decoreer evt met walnoten, worteltjes van marsepein of iets anders dat je er leuk op vindt.
Eet smakelijk!

De onderste helft met de walnoten is de carrotcake.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten