maandag 1 september 2014

365 Dagen dankbaar

Via een vriendin kreeg ik een boekje dat een poos geleden bij Flow Magazine zat. Dit boekje sluit precies aan bij mijn blog. Niet alleen de titel (Klein geluk boekje) maar ook de inhoud sluit precies aan. 

Het boekje is gebaseerd op de trend van tegenwoordig om stil te staan en dankbaar te zijn. Iets dat ik (ook doormiddel van dit blog) graag wil doen maar wat en door de drukte van alle dag nog wel eens bij in schiet.
Ook ik ben vaak zo bezig met alle 'belangrijke' dingen dat ik de kleine mooie dingen om mij heen niet zie. 


Het boekje ziet er al vrolijk uit


Het boekje is geïnspireerd op het verhaal van de Australische fotografe Hailey Bartholomew. 
Hailey Bartholomew leidde een leven waar veel mensen van dromen. Ze had een creatieve baan, twee mooie dochters en een grappige, lieve man. Naast haar huis in het zuiden van het zonovergoten Brisbane kweekte ze haar groente en fruit. Het perfecte plaatje zou je zeggen. Toch was Hailey niet gelukkig. Ze voelde zich rusteloos en ontevreden. Op haar dieptepunt schreef ze: : "Ik ben altijd moe, en ook al hou ik zielsveel van mijn kinderen en weet ik hoe fantastisch ze zijn, toch heb ik weinig geduld als moeder. Ik heb alles, maar vind mijn leven oninteressant en kan nergens van genieten.” 

Hailey droomde over de dag dat alles goed zou komen: “Als de kinderen groter zijn, als mijn bedrijfje groeit, als we kunnen gaan reizen.” Maar door alleen maar bezig te zijn met dit toekomstbeeld, vergat ze te genieten van al het moois dat ze nu al had. Een non opende haar de ogen. Na wat gesprekken pakte deze wijze vrouw haar handen vast en zei: “Hailey, de sleutel naar geluk is reflectie en dankbaarheid. Het enige wat je hoeft te doen, is stilstaan bij waar je elke dag opnieuw dankbaar voor bent. Ook al is dat iets kleins.”

Hailey pakte haar fotocamera en besloot een jaar lang dagelijks een foto te maken voor iets waar ze dankbaar voor was: rijen net geplante basilicum, de zwangere buik van een vriendin, oude Lego waar haar meisjes zo fijn mee speelden, een bijzondere vlek van ahornsiroop op een wit chinees bord.  Met haar 365 Grateful Project werd Hailey wereldwijd bekend. Ze heeft een hoop mensen geïnspireerd.

 
Foto's van Hailey

Hailey ging zich snel beter voelen. In het begin moest ze zoeken naar iets waar ze dankbaar voor was, maar al snel kon ze niet stoppen met het vinden van mooie momenten. “Toen mijn ogen eenmaal geopend waren, zag ik dat mijn wereld vol is met mooie dingen om dankbaar voor te zijn. Dan had ik al een foto gemaakt en dacht ik later op de dag : dit moment is nog veel mooier! Het is heel makkelijk om mee te gaan in de snelheid van het leven, en van de ene naar de andere afspraak te racen, maar door dit project moest ik af en toe op pauze drukken om de mooie momenten te koesteren die anders aan mij voorbij zouden gaan.”



Haar verhaal heeft mij ook geïnspireerd om mee te doen. Het boekje vraagt om elke dag een moment waar je dankbaar voor bent en stelt af en toe nog wat leuke vragen voor reflectie tussendoor. Ik ga elke dag een dankbaar moment plaatsen (probeer ik ook met foto te doen) en af en toe post ik er een vraag bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten